donderdag 3 september 2015

Klas 4A, Leesautobiografie


Leesautobiografie Romy Nederlof

Pinkeltje, Dick Laan
Mijn leesautobiografie begon met de boeken die mijn vader me vroeger voorlas: de Pinkeltje-boeken. Ik vond de verhalen geweldig; de fantasie die erin verwerkt is, de vele verschillende verhalen; de één was grappig, de ander spannend, maar altijd luisterde ik met alle aandacht naar hoe mijn vader voorlas. De hele Pinkeltje-boeken serie staat nog steeds bij ons op zolder. Een ander boek dat me bij is gebleven is 'De Heen-en-weer-boot', welke mijn moeder heel vaak voorlas. Dit boek was destijds mijn lievelingsboek en ik kende het helemaal uit mijn hoofd.
De heen-en-weer
boot, Nellie Dees
Zelf was ik niet zo dol op lezen; toen ik zelf in staat was te lezen, had ik nog steeds liever dat mijn ouders of de juffen en meesters op school voorlazen. Op school werd ons al vanaf, voor zover ik mij het goed herinner, groep 1 voorgelezen. Aangezien ik op een christelijke basisschool zat, werd natuurlijk uit de bijbel voorgelezen. Ik kan me niet goed meer herinneren hoe ik dat in de eerste jaren van het basisonderwijs vond, maar naarmate ik ouder werd, denkend aan groep 6 en 7, vond ik de bijbelverhalen zeer boeiend en mooi, het deed me veel. Maar omdat ieder jaar dezelfde verhalen uit de bijbel werden verteld, vond ik het in groep 8 al niet zo interessant meer, met uitzondering van de grote gebeurtenissen als kerst en pasen. In groep 1 en 2 werd ons uiteraard ook voorgelezen uit kinderboekjes, waarvan ik mij slechts 'Rupsje Nooitgenoeg' en 'Kikker' herinner. Het verhaal van Rupsje Nooitgenoeg is mij bijgebleven, omdat ik het vroeger een prachtig verhaal vond (maar toch voraal de plaatjes van de rups en vlinder). Ook van Kikker kan ik me herinneren dat ik vooral alle
Rupsje Nooitgenoeg, Eric Carle
plaatjes erg leuk vond. Verder kan ik me in de loop van mijn tijd op de bassischool alleen nog herinneren dat onze meester, welke ons in groep 5 en 7 les gaf, iedere dag een stukje voorlas uit een boek. Ik kan me echter niet herinneren welke boeken dit waren, maar ik weet wel dat ik altijd aandachtig zat te luisteren en de hele dag uitkeek naar het moment dat de meester voor ging lezen. Tot aan groep 8 heb ik zelf nooit veel gelezen en vond ik boeken zonder plaatjes en kleine letters 'stom' en veel te moeilijk. Het zingen in de klas vond ik echter wel altijd leuk. Dit waren wel christelijke liederen, maar als groep vonden we het gewoon hartstikke gezellig om met elkaar te zingen. Het lied dat onze klas het liefste zong was 'U bent heilig'. Dit kwam door de echo zang; de meisjes en de jongens moesten door elkaar heen zingen. Thuis zong ik, naast dat ik een tijdje op een kinderkoor gezeten heb, niet zo veel. Ik was geen grote K3 fan of iets anders in die richting.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Opwekking - U bent Heilig - Nm. 609

(Man) (Vrouw)
U bent heilig - U bent heilig
U bent machtig - U bent machtig
U bent waardig - U bent waardig
Eer en ontzag - Eer en ontzag

Ik wil volgen - Ik wil volgen
Ik wil luist'ren - Ik wil luist'ren
Van U houden - Van U houden
Iedere dag - Iedere dag

(Refrein)
(man) (vrouw)
Ik wil zingen - U die koning bent
En juichen - en de hoogste Heer
In aanbidding - U de machtige
mij buigen - Kwam op aarde neer
U de Heer - Als Emannuel
aller Here - God zal met ons zijn
U mijn God - Als het Lam van God
Wil ik eren - Zo volmaakt en rein
Ik wil zingen - U die leven geeft
En juichen - Mij bevrijding bracht
In aanbidding - En voor eeuwig leeft
mij buigen - U hebt alle macht
U de Heer - U de Alfa, Omega
aller Here - Eens zal ik U zien
U mijn God - U mijn Meester, Messias,
Wil ik eren - Verlosser en Vriend

(man + vrouw)
U bent mijn Vredevorst, en ik leef alleen voor U.
U bent mijn Vredevorst en ik leef alleen voor U.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Spijt!, Carry Slee
Schijndood, Simone
van der Vlugt
Het eerste 'echte' boek dat ik zelf heb gelezen was in het begin van groep acht. Op aanraden van vriendinnen ben ik begonnen aan het boek 'Spijt!' van Carry Slee... Vier dagen later was het uit! Het verhaal raakte me en was heel mooi geschreven, en ook niet zo moeilijk. Daardoor ben ik meer boeken van Carry Slee gaan lezen, als 'Razend', 'Kappen' en 'Afblijven'. De boeken waren allemaal makkelijk door te lezen en hadden een spannende verhaallijn. In de eerste klas bleven dit de boeken waar ik het meest van hield om te lezen. Van andere boeken vond ik dat ze te kleine letters hadden of veel te veel bladzijden hadden. Ook kost boeken lezen tijd, en die tijd bestede ik destijds liever aan volleyballen, met vriedinnen afpsreken of mijn hond spelen en uitlaten. Aan het eind van de eerste klas ben ik begonnen in een boek van Simone van der Vlugt, 'Schijndood'. Na tien bladzijden en twee weken heb ik het teruggebracht naar de biobliotheek. In de tweede klas werd er toch wel opgewezen dat lezen goed voor je ontwikkeling is, dus ben ik nogmaals naar de biobliotheek gegaan om een boek te zoeken en kwam weer uit bij 'Schijndood'.
Dit keer heb ik het wel uitgelezen, en vond het een prachtig boek. Het ging over een jongen die voor zijn nachtmerries in regressie therapie ging. Sinds het lezen van dat boek ben ik geïnteresseerd geraakt in die wereld en het heeft me ook een beetje gedreven om meer te gaan lezen. Welke boeken ik precies heb gelezen is me niet bijgebleven maar het waren er niet erg veel. Het eerstvolgende boek dat ik nog goed herinner is het boek dat we verplicht moesten lezen voor Nederlands begin leerjaar 3. Ik zag er enigszins tegen op zo'n dik boek te gaan lezen, maar eenmaal begonnen kon ik niet stoppen met lezen. Na 'Divergent' uitgelezen te hebben begon ik direct aan 'Insurgent' en 'Allegiant' en inmiddels heb ik ze alle drie samen met 'The Hunger Games' ook in het engels uitgelezen. Vooral de actie en spanning in alle vier de boeken maakte dat ik het heel leuk vond om te lezen en wat ook maakte dat je blijft lezen om te weten te komen wat er gaat gebeuren in het boek en als je het boek uit hebt in het volgende deel. Om mijn engels te verbeteren heb ik meerdere boeken in het engels aangeschaft (waaronder al genoemde Divergent en The Hunger Games serie). Een ander boek wat ik het afgelopen jaar gelezen heb is 'Looking for Alaska'. Het boek begint vrij normaal en niet zeer boeiend maar door de 'Before' en 'After' indeling van het boek wilde ik toch wel weten wat er dan is gebeurt en hoe dichter bij het midden ik kwam, hoe spannender en ook ontroerender het werd.
Looking for Alaska,
John Green
The Divergent Series; Divergent, Insurgent, Allegiant,
Veronica Roth

Mijn smaak in literatuur is de afgelopen jaren niet heel sterk verandert, deels omdat ik pas laat begon met echt zelf lezen. 'Schijndood' is nog steeds een boek dat me nog steeds aanspreekt en ook de Divergent series vind ik nog steeds super. Over Carry Slee ben ik inmiddels wel heengegroeid, ook omdat ik ze destijds heel vaak gelezen heb. Ik houd nu vooral van boeken met een mooie, spannende of ontroerende verhaallijn en het aantal bladzijden en geen plaatjes maakt me ook niet meer uit. Ik lees echter nog steeds niet vaak, omdat ik moeilijk in een boek geïnteresseerd raak, maar als ik er eenmaal in zit wil ik het ook wel direct uitlezen.. Ik hoop in de komende jaren mijn leesniveau beter te ontwikkelen en meer inzicht te krijgen in verschillende soorten boeken, aangezien ik nu niet zo goed zou weten welk boek mij leuk zou lijken om te lezen.

Mijn leesniveau op dit moment is niveau 3. Ik houd van boeken waarin morele, maatschappelijke en psychologische kwesties worden genuanceerd en uitgewerkt en er een levensles uit het boek gehaald kan worden of er een diepere betekislaag is. Ook vind ik perspectiefwisselingen, tijdsprongen en verschillende verhaallijnen interessant.

Ik ben van mening dat het belangrijk is voor ieders ontwikkeling om te lezen. Het geeft je inzicht in hoe anderen denken en wat zij in bepaalde situatie doen die misschien voor de lezer in bepaalde boeken ook herkenbaar zijn. Aan de andere kant vind ik dat ieder in zijn eigen tempo moet kunnen gaan lezen, en als deze niet van lezen houdt en zich liever met iets anders bezighoudt, hij of zij zelf moet weten of hij of zij iets gaat lezen (voor de lijst). Lezen moet iets zijn waar je plezier in hebt, wat een hobby is, en niet omdat het verplicht is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten